Supersérie

Metoda supersérií páruje cviky zaměřené na agonistické a antagonistické svaly (např. bicesp a triceps). Princip je takový, že pro každou z těchto svalových skupin je určena jedna série, přičemž  mezi těmito dvěma sériemi není přestávka. Trénink využívající tuto metodu se obvykle skládá ze dvou až tří dvojic cviků na každou svalovou skupinu. Supersérie přináší ve srovnání s normálními sériemi několik výhod:

  1. Úspora času. Vzhledem k omezení přestávek mezi sériemi  je metoda supersérií rychlejší.
  2. Nárůst síly ve druhém cviku. Výzkumy dokládají, že svalová síla svalu vzroste, byl-li krátce před tím aktivován antagonistický sval. Např. při supersérii tvořené bicepsovými zdvihy a tricepsovými tlaky vzroste síla na tricepsovém tlaku. Při změně cviků tomu bude naopak.
  3. Zrychlení procesu zotavení. Následuje-li bezprostředně po bicepsovém zdvihu cvik na triceps, dochází při posilování tricepsu i ke kontrakci bicepsu a tím i k lepšímu zásobení krví, která odvádí odpadní látky a poškozenou svalovou tkáň. Doba odpočinku mezi supersériemi by měla trvat jednu až dvě minuty.

Příklad dvojic svalových skupin pro supersérie:

  1. Hrudník a záda - bench press a přitahování velké činky v předklonu.
  2. Ramena a záda - tlaky ramen a shyby.
  3. Biceps a triceps - biceps. zdvihy s velkou činkou a tric. tlaky na horní kladce.
  4. Kvadricepsy a hamstringy - předkopávání a zakopávání.

Zdroj: Jim Stoppani, Velká kniha posilování, Grada, Praha 2008

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Chceš se naučit cvičit?