Vyhýbáte se živočišným tukům a pobytu na sluníčku? Koledujete si o nedostatek vitaminu D

24.10.2016

Vitamín D je obecně znám jako vitamín zdravých a silných kostí, přesto panuje obecná tendence jeho význam v těle podceňovat. Přitom poslední desetiletí přináší řadu důkazů o tom, že vliv vitamínu D na naše zdraví je enormní. Na rozdíl od většiny vitamínů, vitamin D je ve skutečnosti hormon. Každá buňka v našem těle je vybavena receptory na jeho vychytávání. Vitamin D si tělo vyrábí buď z cholesterolu, pokud je kůže vystavena slunečnímu záření, nebo jej získáváme z potravin, jako jsou tučné ryby a mléčné výrobky. Doporučená denní dávka se obvykle pohybuje kolem 400 až 800 IU, ale mnozí odborníci tvrdí, že bychom měli přijímat dávky ještě vyšší.

Odhaduje se, že na celém světě trpí nízkou hladinou vitamínu D asi miliarda lidí.


Riziková skupina ohrožená nedostatkem vit. D

  • Lidé s tmavou pletí.

  • Starší jedinci.

  • Lidé s nadváhou nebo obezitou.

  • Osoby, které nekonzumují ryby a mléko.

  • Lidé žijící daleko od rovníku, kde je po celý rok málo slunce.

  • Jedinci, kteří bez použití opalovacího krému nevystrčí nos z baráku.

  • Lidé, kteří jsou většinu času zavření v interiéru.

  • Sportovci.

  • Těhotné a kojící ženy.

  • Novorozenci a kojenci.

  • Děti s opakovanými infekty.

  • Vegetariáni a vegani.

  • Pacienti s malabsorpcí (CF, IBD, celiakie, pankreatická insuficience, po bariatrických výkonech).

  • Lidé s chronickými chorobami jater a ledvin.

  • Postmenopauzální ženy.

  • Pacienti s dispozicí ke kostním chorobám, opakovanými zlomeninami, osteopenií a osteoporózou.

  • Kardiaci, hypertonici, diabetici.

Většina lidí neví, že nedostatkem vitaminu D trpí. Symptomy bývají často zaměňovány s jiným onemocněním, nebo jim lidé nevěnují dostatečnou pozornost.

Jak poznat, že jste v deficitu? Zde je 8 příznaků nedostatku vitamínu D


1. Častá nemocnost

Jednou z rolí, kterou vitamin D plní, je podpora imunitního systému. Je v přímé interakci s buňkami, odpovědnými za boj proti infekcím (4). Býváte-li často nemocní, a to zejména s nachlazením nebo chřipkou, může být nízká hladina vitaminu D příčinou. Několik velkých observačních studií prokázalo souvislost mezi nedostatkem vitaminu a infekcí dýchacích cest, jako je nachlazení, zánět průdušek a zápal plic (5, 6).U řady studií bylo zjištěno, že při užívání vitaminu D v dávkách až do 4000 IU denně může snížit riziko infekcí dýchacích cest (7, 8, 9). U lidí s chronickou plicní poruchou, kteří trpěli deficitem vitaminu, se výrazně zlepšil zdravotní stav při užívání doplňku vit. D po dobu jednoho roku (10).

2. Únava

Pocit únavy může mít mnoho příčin, nedostatek vitaminu D může být jedna z nich. Bohužel, jako potenciální příčina bývá často přehlížena. Případové studie ukázaly, že velmi nízká hladina vit. D v krvi může způsobit únavu, která má vážný negativní vliv na kvalitu života (11, 12). V jednom případě bylo zjištěno, že žena, která si stěžovala na chronickou denní únavu a bolesti hlavy, měla v krvi pouze 5,9 ng / ml. To je velmi málo. Hodnota pod 20 ng / ml je považována za nedostatečnou. Po užití doplňku s vit. D se u ní hladina zvýšila na 39 ng / ml a vyřešila symptomy (12).Velká pozorovací studie se zaměřila na vztah mezi vitaminem D a únavou u mladých žen. Bylo zjištěno, že ženy s krevními hladinami pod 20 ng / ml nebo 21-29 ng / ml si častěji stěžovali na únavu, než ty s krevními hladinami nad 30 ng / ml (13).

3. Bolesti zad a kloubů

Bolesti kostí a dolní části zad může být příznakem nedostatečné hladiny vitaminu D v krvi. Velká observační studie zjistila vztah mezi deficitem a chronickou bolesti spodní části zad (15, 16, 17). Jedna studie zkoumala vztah mezi úrovní vitamínu D a bolestí zad u více než 9000 starších žen. U kontrolovaných osob s nedostatkem vitamínu D byla téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost bolestí nohou, žeber, zad nebo kloubů ve srovnání s těmi, kteří měli hladinu vit. D v normálním rozsahu (18).

4. Deprese

Depresivní nálada může také být příznakem nedostatku. Pozorovací studie ukazují na souvislost mezi nedostatkem vitaminu D a depresí, a to zejména u starších osob (19, 20). Na druhou stranu, většina kontrolovaných studií, které mají větší vědeckou váhu než pozorovací studie, neprokázala souvislost (19).Nicméně, vědci, kteří analyzovali studie poznamenali, že dávky vitamínu D v kontrolovaných studiích byly často velmi nízké. Kromě toho uvedli, že některé z těchto studií nejsou dostatečně dlouhé na to, aby potvrdily účinek užívání doplňků na náladu. Některé kontrolované studie ukázaly, že užívání vitaminu D u lidí, kteří trpí nedostatkem, pomáhá zvýšení hladiny zlepšit klinické deprese, ale i sezónní, ke kterým dochází během chladnějších měsíců (21, 22).

5. Porucha hojení ran

Pomalé hojení ran po operaci či úrazu může být znamením, že máte nízkou hladinu vitaminu D. Výsledky ze studie naznačují, že vitamin zvyšuje produkci sloučenin, důležitých pro vytvoření nové kůže, jako součást procesu hojení ran (23).Jedna studie u pacientů, kteří podstoupili stomatologický zákrok zjistila, že některé aspekty léčení byly nedostatkem vitamínu D ohroženy (24). Další analýza se podívala na pacienty s infekcí diabetické nohy. Bylo zjištěno, že u lidí s těžkým nedostatkem vitaminu D je větší pravděpodobnost vyšších hladin zánětlivých markerů, které mohou ohrozit hojení (25). Bohužel, existuje jen velmi málo výzkumů o účincích vitamin D na hojení ran u lidí s deficitem. Nicméně, jedna studie zjistila, že u pacientů s Ulcus cruris (bércový vřed), kteří trpěli nedostatkem vitaminu D, došlo po podávání doplňků ke snížení velikosti vředu v průměru o 28% (26).

6. Ztráta kostní hmoty

Vitamin D hraje klíčovou roli při vstřebávání vápníku. Mnoho starších žen diagnostikovaných úbytkem kostní hmoty (Osteoporóza) věří, že je třeba užívat více vápníku. To ale ničemu nepomůže, pokud chybí vit. D. Nízká hustota kostního minerálu je známkou toho, že se vápník a další minerály z kostí vytrácí. Nedostatkem kostní hmoty jsou ohrožení starší lidé, zejména ženy.Ve velké observační studii na více než 1100 ženáách středního věku v menopauze nebo postmenopause vědci zjistili silnou souvislost mezi nízkou hladinou vitamínu D a nízkou hustotou kostního minerálu (27). Kontrolovaná studie zjistila, že u žen s osteoporózou a deficitem vitaminu D, došlo při podávání vysokých dávek doplňků vit D ke zlepšení jejich stavu (28).

7. Vypadávání vlasů

Vypadávání vlasů je často přičítáno stresu, což je jistě velmi častá příčina. Nicméně, když ztráta vlasů vysoká, může být důsledkem onemocnění nebo nedostatku živin. Nízká hladina vitaminu D může být příčinou onemocnění Alopecia areata (31, 32, 33). Jedna studie zjistila, že lidé s tímto onemocněním měli velmi nízkou hladinu vit. D (33). Alopecia areata je autoimunitní onemocnění charakterizované těžkou ztrátou vlasů, nebo ochlupení na těle. Bývá spojené i s křivicí, onemocněním, způsobujícím měknutí kostí u dětí v důsledku nedostatku vitaminu D (30).Lokální aplikace syntetické formy vitaminu úspěšně léčila vypadávání vlasů u chlapce s defektem v receptoru vitaminu D (34).

8. Bolesti svalů

Určit příčiny svalové bolesti je často obtížné. Existují určité důkazy, že nedostatek vitaminu D může být potenciální příčinou bolesti svalů u dětí a dospělých (35, 36, 37). V jedné studii bylo zjištěno, že za chronickou bolestí svalů stál u 71 % lidí právě nedostatek vit. D (37).Receptor vitaminu D je přítomen v nervových buňkách zvaných nociceptory, které jsou citlivé na bolest. Studie u potkanů ukázala, že nedostatek vede k bolesti a citlivosti v důsledku stimulace nociceptorů ve svalech (38). U několika studií bylo zjištěno, že vysoké dávky vitaminu D mohou snížit různé typy bolesti u lidí, kteří trpí jeho nedostatkem (39, 40).Studie na 120 dětech s nedostatkem vitamínu D ukázala, že jediná dávka vitamínu sníží bodové hodnocení bolesti v průměru o 57 % (40).

Nedostatek vitaminu D lze jednoduše napravit

Pokud si myslíte, že trpíte nedostatkem, pak je na místě poradit se se svým lékařem a nechat si změřit hladinu vitaminu v krvi. V případě, že zjistíte deficit, můžete buď zvýšit svůj pobyt na slunci, zakoupit doplněk nebo zajistit jeho příjem potravinami bohatými na vit. D.



Nejcennějšími zdroji vit. D jsou:

  • Losos - 100 g obsahuje mezi 361 a 685 IU vitamínu D.

  • Sleď - čerstvý poskytuje 1628 IU na 100 g.

  • Sardinky - jedna porce obsahuje 272 IU.

  • Jiné druhy tučných ryb jsou také dobrým zdrojem vitaminu D. Halibut obsahuje 600 IU v jedné porci a makrela 360 IU.

  • Olej z tresčích jater - čajová lžička (4,9 ml) obsahuje 450 IU.

  • Konzervovaný tuňák světlo obsahuje až 236 IU vitaminu D ve 100 g. Nekupujte ale tuňáka v rostlinném oleji a tomatě. Ideální volba je ve vlastní šťávě a v olivovém oleji.

  • Ústřice - 100 g obsahuje 320 IU vitaminu D.

  • Krevety -mají 152 IU v jedné porci.

  • Vaječný žloutek - obsahuje mezi 18 a 39 IU vitaminu D.

  • Houby - některé druhy obsahují až 2300 IU na 100 g.

  • Maso, mléko a máslo (1 - 10 μg/100 g).

  • Bohatým zdrojem provitaminu D - ergosterolu jsou i kvasnice (60 - 150 μg/100 g).

Zdroj: https://authoritynutrition.com/vitamin-d-deficiency-symptoms/, volný překlad. Studie v anglickém jazyce jsou v originále článku.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.