Kokosový olej může pomoci při redukci břišního tuku

24.10.2016

Někteří lidé stále věří myšlence, že je kokosový olej nezdravý, jelikož patří mezi tuky nasycené. To je ovšem povrchní úsudek. Mezi nasycenými tuky existuje rozdíl v tzv.uhlíkovém řetězci, který určuje, jakým způsobem se bude tuk metabolizovat. Kokosový olej patří mezi tuky se středním řetězcem, tzn., že obsahuje střední nasycené triacylglyceroly - mastné kyseliny, které mají silný vliv na zvýšení metabolismu.

Některé studie ukazují, že přidáním kokosového oleje do svého jídelníčku můžete snížit "nebezpečný", viscerální v dutině břišní.

Jak může kokosový olej pomáhat hubnutí?

Jak už bylo uvedeno, kokosový olej patří mezi tuky se středním řetězcem (dále jako MCT) ovlivňující zvýšení metabolismu. Tím se diametrálně liší od většiny jiných tuků ve stravě. Většina olejů totiž obsahuje převážně mastné kyseliny s řetězcem dlouhým (1). MCT jsou metabolizovány jinak než jejich kolegové. Putují z trávícího traktu přímo do jater, kde jsou buď využité jako zdroj energie, nebo se ihned promění na ketolátky. Proto jsou tyto tuky často používány u epileptických pacientů na ketogenní stravě (2). Existují studie prováděné na na zvířatech, které potvrzují, že MCT tuky nejsou ukládány do zásob tolik, jako jiné tuky. V jedné studii byli potkani vykrmování buď tuky s dlouhým řetězcem nebo tuky se středně dlouhým řetězcem. Potkani krmení tuky se středním řetězcem snížili hmotnost o 20% a tělesný tuk o 23% (3).

Kokosový olej může snižovat chuť k jídlu

Mnoho studií ukazuje, že mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem, ve srovnání se stejným množstvím kalorií z tuků jiných, zvyšují pocit plnosti a vedou k automatickému snížení příjmu kalorií (7). To může souviset se způsobem, jakým jsou tyto tuky metabolizovány. Je dobře známo, že ketolátky (které játra vytváří při konzumaci kokosového oleje), snižují chuť k jídlu (8, 9, 10). Studie na 6 zdravých mužích, kteří jedli velké množství MCT ukazuje, že snědli za den o 256 kalorií méně (11). Jiná studie ukazuje, že 14 zdravých mužů, kteří posnídali MCT tuky, snědli podstatně méně kalorií při obědě (12). Takže, kokosový olej podporuje spalování tuků (zvyšuje výdej) a snižuje chuť k jídlu.

Kokosový olej pomáhá při redukci tuku, zejména viscerálního

Kokosový olej může podpořit metabolismus a snižovat chuť k jídlu, což pomáhá redukci tuku v dlouhodobém horizontu. Existuje několik studií, které toto tvrzení podporují.

V jedné studii dostalo 40 žen buď 30 g (2 polévkové lžíce) kokosového oleje nebo sojového. Po dobu 28 dnů jedli méně kalorií a každý den chodily. Výsledky (13):

  • Obě skupiny zhubly (asi 2 liber, tj. 0,907 kg).

  • Pouze skupina konzumující kokosový olej snížila obvod pasu (břišní tuk), zatímco u sojového oleje břišní tuk mírně narostl.

  • U skupiny s kokosovým olejem se zvýšila hladina HDL cholesterolu (dobrý), zatímco sojový olej snížil HDL a zvýšil LDL.

V této studii kokosový olej nezpůsobil celkový úbytek hmotnosti ve srovnání se sojovým, ale výrazně snížil tuk viscerální.V jiné studii na obézních mužích, kteří jedli 30 g kokosového oleje po dobu 4 týdnů, došlo ke snížení obvod pasu o 2,86 cm (14). Existují i jiné studie, které ukazují, že MCT tuky vedou ke snížení obvodu pasu a zlepšení metabolického zdraví (15, 16).

Účinky kokosového oleje na redukci tuku jsou poměrně nízké, mají ovšem výrazný vliv na snížení procenta viscerálního tuku. Břišní tuk, také nazývaný jako viscerální, se balí na břišní orgány, dokonce se usazuje i uvnitř nich, což vede k zánětům, cukrovce, srdečním choroby a nemocem jater. Jakékoli snížení břišní tuku má velmi pozitivní účinky na metabolické zdraví, dlouhověkost a drasticky snižuje riziko chronických onemocnění.

Tyto výsledky sice nejsou dramatické, ale přidání kokosového tuku do jídelníčku v kombinaci s jinými osvědčenými strategiemi hubnutí (jako je snížení příjmu sacharidů a zvýšení příjmu bílkovin) a sport, povede k významnějším ztrátám nejen viscerálního tuku. Z tohoto důvodu může kokosový olej může podporovat hubnutí, ale nelze očekávat, že se o vyšší ztrátu tuku postará sám bez vašeho přičinění.

Jak je to s kaloriemi?

Mějte na paměti, že kokosový olej je tuk. A ten má 9 kalorií na gram. Kokosový olej není výjimkou. V případě, že jíte stanovené množství kalorií a navrch ještě přihodíte kokosový olej, je pravděpodobné, že nebudete hubnout a naopak ještě něco naberete. Čili, není to o přidání dalších kalorií z tuku, ale o výměně některých olejů na vaření za kokosový.

Je také důležité, abyste příjem tuků nepřepískli a ode dneška nepřidávali tuny kokosového oleje do svého jídelníčku, abyste z výhod vytřískali maximum. Postačí cca 30 gramů na den, což se rovná 2 lžícím.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/coconut-oil-and-weight-loss/, volný překlad, upraveno. Studie v anglickém jazyce jsou v originále článku.  

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.