Hořká pravda o agávovém sirupu

22.10.2016

Škodlivé účinky cukru jsou jednou z mála věcí, na kterých se většina zdravotnických odborníků vzácně shodla. Každý ví, že cukr zdravý není. Uvědomělí lidé se mu vyhýbají jako čert kříži. Proto není divu, že sladila, a to jak přírodní nebo umělá, získala vysokou popularitu.

Jedním z nich je agávový sirup, který najdeme v obchodech se zdravou výživou. Tento sirup si získal oblibu díky své přirozenosti. Jelikož nezpůsobuje zvyšování hladiny krevního cukru, je hojně využíván mezi diabetiky.

Jenže, agávový sirup má i svou odvrácenou tvář. Po přečetní následujících řádků zjistíte, že je tenhle přírodní "zázrak" horší, než obyčejný cukr.

Co je Agáve?

Agáve je rostlina, která roste na jihu USA a Jižní Ameriky. Nejvíce je spojována s Mexikem. Ačkoli většina západní civilizace na agáve přišla teprve nedávno, v Mexiku se používá po stovky (ne-li tisíce) let. Mexičané ji používali k různým účelům a věřili, že má léčivé účinky.

Sirup z agáve dělali tak, že mízu z rostliny uvařili (1). Nejčastěji ji ale používají v procesu kvašení, ze kterého vzniká nápoj, který všichni dobře známe - tequila. Výroba tequily je dnes nejběžnějším komerčním využití agáve.

Stejně jako mnoho rostlin v jejich přirozeném stavu, má pravděpodobně i agáve některé zdravotní výhody. Nicméně, jak tomu často bývá, když je výrobek rafinovaně zpracován , dochází ke ztrátě některých (nebo všech) blahodárných látek.

Sečteno a podtrženo: Agáve je rostlina, která roste ve velkém množství v Mexiku. Má za sebou dlouhou historii. Používá se jako léčivá rostlina, sladidlo a pomocí kvašení se z ní vyrábí tequila.

Jak se agávový sirup dělá?

Sladidlo, které se běžně prodává jako sirup z agáve, by se spíše měl označovat jako agávový sirup. Současný sirup má totiž jen velmi málo společného s tradičním sladidlem vyráběným podle Mexičanů.

Výchozí postup je stejný. Z listů rostliny se vymačká sladká šťáva. Tato tekutina má vysoký obsah cukru, ale také obsahuje zdravé látky, jako jsou fruktany, spojované s příznivými účinky na metabolismus a inzulin (2).

Když se míza zpracovává na sirup, tak se zahříváním nebo působením enzymu mění cukrová tekutina na fruktózu (3, 4). Tento proces zničí všechny zdraví podporující vlastnosti rostliny. Místo toho se vyrobí koncentrovaný sirup, který pak najdeme na pultech obchodů, kde nás přesvědčují, že je zdravý.

Výrobní postup je podobný jako u ostatních nezdravých sladidel s vysokým obsahem fruktózy. Takže, sladidlo prodávané jako sirup z agáve, není skutečný sirup, je to rafinované, zpracované sladidlo.

Sečteno a podtrženo: Současně prodávaný sirup je vyráběn způsobem, který ničí všechny blahodárné zdravotní účinky rostliny. Konečný produkt je vysoce rafinovaný a nezdravý.

Agávový sirup nezvyšuje hladinu krevního cukru

Glykemický index (GI) je měřítkem toho, jak rychle cukr z potraviny vstupuje do krevního řečiště. Obecně lze říci, že čím vyšší je GI, tím více cukru se vyplaví do krve a tím horší dopad to má na draví (5, 6, 7).

Na rozdíl od glukózy, fruktóza nezvyšuje hladinu cukru v krvi nebo inzulínu v krátkodobém horizontu. To je důvod, proč jsou sladidla s vysokým obsahem fruktózy často označovaná jako "zdravá" nebo "vhodná pro diabetiky."

Agávový sirup má velmi nízký GI, především proto, že je v něm téměř všechen cukr z fruktózy. Ve srovnání s obyčejným cukrem tedy nemá takový dopad na hladinu cukru v krvi. Nedávná 34 denní studie na myších porovnávala metabolické účinky sirupu z agáve a sacharózy. Myši, které dostávaly sirup z agáve snížili váhu a měli nižší hladinu krevního cukru a inzulinu (8).

To je vlastně to, co bychom od krátkodobé studie očekávali, protože glukóza v obyčejném cukru zvedá jak hladinu krevního cukru, tak inzulinu, zatímco fruktóza ne. Jenže, jak již bylo řečeno, glykemický index není jedinou věcí, na kterou se bere ohled při posuzování zdravotních účinků sladidel.

Škodlivé účinky agáve (a cukru obecně) mají skutečně velmi málo co do činění s glykemickým indexem, ale vše s velkým množstvím fruktózy. A agávový sirup je jí doslova nabušený.

Sečteno a podtrženo: Agávový sirup má nízký obsah glukózy, proto nepůsobí na hladinu cukru v krvi. Tomu přisuzuje status sladidla s nízký glykemickým indexem.

Agávový sirup má nebezpěčně vysoký obsah fruktózy

Cukr a fruktózový sirup (glukozo fruktózový nebo kukuřičný fruktózový sirup) obsahují dva jednoduché cukry. Půl glukózy a půl fruktózy. Ačkoli oba vypadají velmi podobně, mají v těle zcela odlišné účinky.

Glukóza je nesmírně důležitá molekula. Je obsažena v mnoha zdravých potravinách (např. mrkev a brambory). Naše těla si ji dokonce umí vyrobit, abychom měli dostatek. Každá buňka v lidském těle umí glukózu metabolizovat.

Ale v případě fruktózy tomu tak není. Jediný orgán, který si s ní ve větším množství umí poradit, jsou játra (9). Při konzumaci potravin s přidaným cukrem začnou přetížená játra fruktózu "měnit" na tuk, zvyšují se VLDL částice (špatný cholesterol) a triglyceridy v krvi. Vědci se dokonce domnívají, že část z tuku zůstává v játrech a způsobuje onemocnění nazývané ztučnění jater (11, 12, 13).

Ačkoli fruktóza nezvyšuje hladinu cukru v krvi v krátkodobém horizontu, může přispět k rozvoji inzulinové rezistence při konzumaci ve velkém množství. V důsledku dochází ke zvýšení krevního cukru a inzulinu a narůstá riziko vzniku metabolického syndromu a diabetu typu 2 (14, 15, 16).Konzumace velkého množství fruktózy může mít další škodlivé účinky, jako je zvýšení malých, hustých LDL částic cholesterolu (velmi špatný) , nebo nárůst břišního tuku (17).

Agáve sirup obsahuje asi 85% fruktózy, tedy mnohem více, než prostý cukr (18).

Mějte na paměti, že nic z toho, co se tu píše, se nevztahuje na celé ovoce, které obsahuje vlákninu. Jsme dobře vybaveni k tomu, abychom si s malým množství fruktózy v ovoci poradili.

Toto "zdravé" sladidlo je ještě horší než běžný cukr

Pokud nutně potřebujete sladit, sirup z agáve je absolutně nejhorší způsob, který si můžete vybrat. Existuje několik přírodních sladidel, která jsou mnohem zdravější. Například stevie, nebo alkoholové cukry erythritol a xylitol.

O vhodných sladidlech si můžete přečíst i zde.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/agave-nectar-is-even-worse-than-sugar/, volný překlad, upraveno. 

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.