Čím sladit? 4 přírodní sladidla, která neškodí zdraví

23.10.2016

Skoncovat s rafinovaným cukrem může být velmi těžké. Ale vzhledem k tomu, jak neuvěřitelně škodlivý cukr je, rozhodně stojí za námahu ho jednou provždy z jídelníčku vyřadit. Naštěstí existují sladila přírodní, která neškodí našemu zdraví. Obsahují málo kalorií, nízký obsah fruktózy a vyznačují se vysokou sladivostí.

1. Stévie

Stévie je velmi populární nízkokalorické sladidlo. Vzniká extrahováním z listů rostliny zvané Stevia rebaudiana. Rostlina se pěstuje již po staletí v Jižní Americe pro její sladivost a léčebné účinky. V listech stévie existuje několik sladkých sloučenin, mezi hlavní patří Stevioside a Rebaudioside A. Oba jsou, vesrovnání na jednom gramu, stokrát sladší než cukr. Stevia je velmi sladká a neobsahuje prakticky žádné kalorie. Některé studie na lidech ukazují, že může mít její konzumace zdravotní výhody:

  • Může snížit vysoký krevní tlak o 6-14%. Nemá však žádný vliv u lidí, kteří netrpí vysokým tlakem, nebo ho mají lehce zvýšený (1, 2, 3).

  • Bylo prokázáno, že snižuje hladinu cukru v krvi u diabetiků (4). S

  • Studie na potkanech ukazují, že stévie může zlepšit citlivost na inzulín, snížit oxidovaný LDL cholesterol a aterosklerotické pláty v cévách (5, 6).

Pokud potřebujete něčím sladit, je stévie dobrou a zdravou volbou. Její nevýhodou je však její chuť. Přesněji řečeno "chuťový ocas", který některým lidem nemusí chutnat. Záleží na značce. Možná budete muset experimentovat, než najdete výrobek, který vám zachutná.

2. Erythritol

Erythritol je další nízkokalorické sladidlo. Jedná se o cukerný alkohol, který se přirozeně vyskytuje v některých druzích ovoce. Pokud ho kupujete v tabletové nebo práškové formě, pak je s největší pravděpodobností průmyslově zpracován. Obsahuje 0,24 kalorií na gram, tedy přibližně 6 % z toho, co cukr a má o 70% vyšší sladivost, než jeho rafinovaný kolega.

Erythritol neovlivňuje hladinu cukru v krvi ani inzulin a nemá žádný vliv na biomarkery, jako cholesterol nebo triglyceridy (7). Vstřebává se ze střeva a nakonec je z těla vyloučen ledvinami (8). Studie ukazují, že je velmi bezpečný. Nicméně, stejně jako jiné alkoholové cukry, může způsobit zažívací problémy v případě, že se ho zkonzumuje příliš mnoho najednou (9, 10).

Erythritol chutná velmi podobně jako cukr, i když může mít mírnou příchuť. Nedá se říci, že by byl erythritol vyloženě "zdravý", ale rozhodně se nezdá být škodlivý a oproti jiným alkoholovým cukrům je lépe tolerován.

3. Xylitol

Xylitol je také cukerný alkohol se sladivostí podobnou cukru. Obsahuje 2,4 kalorií na gram, tedy asi 2/3 kalorické hodnoty cukru. Xylitol má pravděpodobně výhody i v péči o chrup, jelikož snižuje riziko zubního kazu (11, 12). Velmi často je využíván při výrobě žvýkaček. Také může zvyšovat hustotu kostí a pomáhá při prevenci osteoporózy (13).

Xylitol nezvyšuje hladinu cukru v krvi ani hladiny inzulínu (14).Nicméně, stejně jako u jiných alkoholových cukrů, může mít nepříznivé účinky na trávící systém při konzumaci vysokých dávek (např. průjem). Pokud vlastníte psa, pak si dejte pozor, aby se k němu nedostal, xylitol je pro psy vysoce toxický (15).

4. Sirup z Jakonu

Je sklízen z jakon rostliny, která roste přirozeně v Andách v Jižní Americe. Toto sladidlo se nedávno nedávno stalo populárním doplňkem při hubnutí, protože jedna studie zjistila, že jeho konzumace způsobila významnou ztrátu hmotnosti u žen s nadváhou (16).

Obsahuje vysoké množství fruktooligosacharidů, sloužících jako rozpustná vláknina, která je potravou pro dobré bakterie ve střevě (17, 18). Jakon sirup může pomoci i při zácpě a má další výhody vzhledem k vysokému množství rozpustné vlákniny (19). Není však vhodné užívat více sirupu najednou, jinak hrozí zažívací potíže.

Jak je to s "méně špatnými" cukry, jako je med?

Existuje několik populárních sladidel, která lidé užívají místo cukru s vědomím, že jsou zdravá. Mezi ně patří kokosový cukr, melasa, med a javorový sirup. Tyto sladila se ve skutečnosti od rafinovaného cukru příliš neliší. Mohou obsahovat nepatrně menší množství fruktózy a nějaké malé množství živin, nicméně, vaše játra při jejich metabolizaci opravdu rozdíl nepoznají.

Je třeba říci, že škodlivé účinky cukru závisí na kontextu. Většina studií se provádí na lidech, kteří mají vysoký příjem sacharidů a nezdravou stravu. Pro lidi trpící nadváhou, nebo jedince resistentní na inzulin je velké množství cukru vyloženě toxické (20, 21).

Existuje jen málo lidí, kteří by se měli sladidlům založeným na cukru vyhýbat úplně. Kromě obézních lidí a diabetiků mezi ně patří i lidé závislí na jídle a jedinci, kteří jsou na velmi nízké low carb a ketogenní stravě. Ostatní lidé mohou jíst cukr v malých množstvích, aniž by došlo k poškození jejich zdraví.

Pokud patříte mezi lidi, kteří jedí zdravě a chcete si upéct jídlo ze zdravých ingrediencí, pak nevidím v použití přírodního sladidla jako je med, problém. Tedy, alespoň do té doby, dokud bude většina vašeho jídelníčku založena na skutečných, průmyslově nezpracovaných potravinách.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/4-healthy-natural-sweeteners/, volný překlad

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.