Býváte často nemocní? Pravděpodobně kašlete na probiotika

22.10.2016

Víte o tom, že bakterie v našem těle převyšují počet tělesných buněk v poměru 10 : 1? Hádejte, kde je jejich nejvyšší koncentrace? Asi tušíte, že ve střevě. 

Ano, náš střevní mikrobiom váží až 2 kg a zahrnuje 100 bilionů bakterií! Není třeba propadat panice. Většina bakterií je totiž zcela neškodná. Lépe řečeno, potřebná k tomu, abychom vůbec mohli fungovat (1). "Přátelské" bakterie se starají o imunitní systém, bezchybné trávení, zdraví kůže, snižují riziko nemocí a dokonce mohou pomáhat zhubnout (2).

Péče o střeva a přátelské bakterie je jednou z nejdůležitějších věcí, kterou můžete pro své zdraví udělat.  

Co jsou probiotika?

Podle oficiální definice jsou probiotika "živé mikroorganismy, které, pokud jsou podávány v přiměřeném množství, přináší hostiteli zdravotní přínos" (3). Probiotika jsou obvykle bakterie, ale také druhy kvasinek, které fungují jako probiotikum. Lze je získat jak z doplňků, tak z potravin, které při výrobním procesu prošly fermentací. 

Mezi probiotické potraviny patří: Bílý jogurt, kefír, acidofilní mléko, brynza, podmáslí, kysané zelí, tempeh, miso, kimchi, nakládané okurky a další fermentované potraviny.

(Pozn., fermentace je proces kvašení). Probiotika by neměla být zaměňována s prebiotiky (všimněte si "e"). Prebiotikum je vláknina, která pomáhá krmit přátelské bakterie v našem střevě (4). Pokud nemají tyto bakterie dostatek potravy, dochází k vyšší kolonizaci toxických bakterií.

Mezi nejčastější probiotické bakterie patří skupiny Lactobacillus a Bifidobacterium. Existuje řada různých druhů v každé skupině a každý druh má další druhy kmenů. Je zajímavé, že každý druh probiotik má rozdílné působení účinků na zdravotní stav. Z tohoto důvodu je výběr správného typu (nebo typů) probiotik zásadní. Většina probiotických doplňků kombinuje různé druhy společně v jedné tabletě. Nazývají se širokospektrými probiotiky.

Mějte na paměti, že se jedná o novou, ale rychle se rozvíjející oblast výzkumu. Ačkoli jsou důkazy slibné, není přesvědčivě prokázáno, že by probiotika pomáhala se všemi zdravotními problémy uvedenými v tomto článku (5).

Význam mikroorganismů ve střevě

Komplex společenství mikroorganismů ve střevě je nazýván jako střevní flóra (6). Střevo obsahuje stovky různých druhů mikroorganismů. Spadají sem bakterie, kvasinky a viry. Většinu ale tvoří bakterie. Střevní mikroflóra se nachází v tlustém střevě, poslední části trávicího traktu. Metabolické aktivity střevní flóry se podobají funkci orgánu. Z tohoto důvodu ho někteří vědci nazývají jako "zapomenutý orgán" (7). Střevní flóra zajišťuje řadu funkcí důležitých pro zdraví. Vyrábí vitamíny, včetně vitaminu K a některé vitamíny skupiny B (8). Zároveň "mění" vlákninu na mastné kyseliny s krátkým řetězcem, jako je butyrát, propionát a kyselina octová, které výrazně ovlivňují cytokinetické procesy ve střevě (snižují riziko rakoviny); a vykonává řadu dalších metabolických funkcí (9, 10). Pomáhá také udržovat imunitní systém a regulovat neporušenost střeva. To pomáhá zabránit úniku nežádoucích látek do těla a vyvolání imunitní odezvy (11, 12, 13, 14).

Ovšem, ne všechny organismy ve střevech jsou přátelské. Některé z nich jsou dobré, jiné špatné.Střevní flóra je ve skutečnosti velmi citlivá. Studie ukazují, že "nevyvážená" střevní flóra stojí za řadou chorob (15, 16). Například obezitou, diabetem 2. typu, metabolickým syndromem, srdečními chorobami, rakovinou tlustého střeva, Alzheimerovou chorobu, depresemi a řadou dalších zdravotních problémů (17, 18, 19, 20, 21, 22, 23).

Probiotika a trávící systém

Graf osídlení střev po týdenní kůře antibiotiky na bázi Clindamycinu (u nás se používá např. u zápalu plic). Různé barvy představují různé druhy bakterií. Za devět měsíců po končení léčby zůstala pouze jedna bakterie rezistentní na Clindamycin (Bacteroides thetaiotaomicron). Dokonce dva roky po léčbě nezískala střevní flóra původní osazení, jako před užitím antibiotik.
Graf osídlení střev po týdenní kůře antibiotiky na bázi Clindamycinu (u nás se používá např. u zápalu plic). Různé barvy představují různé druhy bakterií. Za devět měsíců po končení léčby zůstala pouze jedna bakterie rezistentní na Clindamycin (Bacteroides thetaiotaomicron). Dokonce dva roky po léčbě nezískala střevní flóra původní osazení, jako před užitím antibiotik.

Probiotika byla studována nejvíce s ohledem na zdraví trávícího systému (25). Největší dopad na složení střevního biomu má užívání antibiotik.

Zejména dlouhodobé užívání antibiotik vede k častým průjmům, i když byla infekce dávno zlikvidována. Je to proto, že antibiotika kromě toxických baktérií zabijí i řadu přátelských bakterií ve střevě, což narušuje rovnováhu a umožňuje, aby se "špatné" bakterie množily.

Je to proto, že antibiotika kromě toxických baktérií zabijí i řadu přátelských bakterií ve střevě, což narušuje rovnováhu a umožňuje, aby se "špatné" bakterie množily. Desítky studií přinesly důkaz, že probiotické doplňky mohou pomoci léčit s antibiotiky spojený průjem (26, 27, 28). Bylo také prokázáno, že jsou prospěšné při syndromu dráždivého tračníku. Pomáhají snížit nadýmání, pocit plnosti, zácpu, průjem a další příznaky (29, 30, 31). Některé studie také ukazují, že probiotika mohou být prospěšná při zánětlivém střevním onemocnění, jako je Crohnova choroba a ulcerózní kolitida (32). Probiotika mohou být také užitečná při infekci způsobené Helicobacter pylori, která je hlavním viníkem vzniku vředů a rakoviny žaludku (33, 34, 35, 36).

Pokud máte v současnosti problémy s trávením, kterých se nemůžete zbavit, pak zvažte užívání probiotického doplňku.

Probiotika a hubnutí

Obézní jedinci mají překvapivě jiné složení střevních bakterií, než štíhlí lidé (37, 38). Studie na zvířatech ukázaly, že fekální transplantace (metoda léčby u lidí s životem ohrožujícími nemocemi střev) od hubených zvířat, může obézním zvířatům pomoci zhubnout (39, 40). Z tohoto důvodu se řada vědců domnívá, že jsou střevní bakterie důležité i pro určení tělesné tloušťky (41, 42). Ačkoli je třeba toto téma zkoumat mnohem více, u některých probiotických kmenů bylo prokázáno, že pomáhají při hubnutí (43). Nejpůsobivější studie na toto téma byla publikována v roce 2013. Jednalo se o studii 210 jedinců s centrální obezitou (břišní tuk). V této studii byla použita bakterie Lactobacillus gasseri. Během 12 týdnů došlo u respondentů ke ztrátě 8,5 % břišního tuku (44). Když ale přestali probiotikum brát, do 4 týdnů se ztracený břišní tuk vrátil. Existuje také důkaz, že Lactobacillus rhamnosus a Bifidobacterium lactis, mohou pomoci při hubnutí a prevenci obezity (45).

I tady jsou však potřebné další studie, než se budou moci s určitostí vynášet doporučení. Některé studie na zvířatech ukazují, že ostatní probiotické kmeny by dokonce mohly vést k přibývání na váze, nikoliv k jeho ztrátě (46).

Další zdravotní výhody probiotik

Vyjmenovat všechny zdravotní výhody užívání probiotik je nad rámec tohoto článku. Zde jsou nejdůležitější, které stojí za zdůraznění:

  • Snižují zánět. Bylo prokázáno, že probiotika snižují systémový zánět, hlavního viníka mnoha chorob (47).
  • Snižují deprese a úzkost. Probiotické kmeny Lactobacillus helveticus a Bifidobacterium longum snižují symptomy úzkosti a deprese u lidí s klinickou depresí (48, 49). Navíc, jsou to právě střevní buňky, které produkují z 95% tělu vlastní serotonin (tzv. hormon štěstí).
  • Snižují cholesterol v krvi. U několika probiotik bylo prokázáno, že snížila celkový cholesterol a "zlý" LDL cholesterol (50, 51).
  • Snižují krevní tlak. Bylo také prokázáno, že probiotika mírně snižují krevní tlak (52, 53).
  • Posilují imunitní funkce. Několik různých probiotických kmenů může posílit imunitní funkce a vést ke snížení rizika infekce, včetně běžného nachlazení (54, 55).  
  • Pomáhají při dermatologických potížích s kůží. Existují důkazy, že probiotika mohou být užitečná při léčbě akné, růžovky a ekzému, stejně jako u dalších poruch kůže (56, 57, 58, 59).

To je jen špička ledovce. Při studiu probiotik se ukázalo, že jsou dobrými pomocníky i při léčbě dalších onemocněních.

Existují nějaké vedlejší účinky?

Probiotika jsou obecně dobře snášena a jsou považována pro většinu lidí za bezpečná. Nicméně se mohou v prvních dnech užívání vyskytnout nežádoucí účinky spojené s trávením. Tzn. nadýmání a mírné bolesti břicha (60). Po počátečním období se organismus adaptuje a zažívání se srovná. Probiotika mohou být ale nebezpečná u lidí s oslabeným imunitním systémem. Jedná se zejména o osoby s HIV, AIDS a dále pak u kriticky nemocných pacientů na jednotkách intenzivní péče, kriticky nemocných dětí, hospitalizovaných pacientů a lidí po operaci (61).

K udržování zdravého střeva nestačí brát jen probiotické doplňky. Stejnou váhu mají další faktory životního stylu, zejména potraviny, které jíte. Ty mají na střevní bakterie nesmírný vliv (62). Zdravý životní styl, dostatek spánku, konzumace nezpracovaných potravin s dostatkem vlákniny je klíčem ke zdravému mikrobiomu vašich střev.

Zdroj: Střevo není tabu, Guilia Endersová, Ikar, Berlin 2014, https://authoritynutrition.com/probiotics-101/, volný překlad, upraveno. Studie v anglickém jazyce jsou v originále článku.

 

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.