Berou tě křeče do nohou? Doplň minerály!

02.04.2017

Svalová křeč spojená s bolestí v lýtkách není nic, o co by člověk stál obzvláště v případě, kdy nás bolest probudí během spánku. Křeče dolních končetin mohu udeřit kdykoliv, takže i v polovině tréninku. Vzniká jako náhlá bolest spojená se stažením svalu a křečí. Obvykle pomáhá protažení nebo masáž. Jenže to neřeší příčinu. Ta může souviset s nedostatkem minerálů ve stravě. 

Chybí vám minerály

Podle NYU Medical Center Langone může svalové křeče v nohou způsobit nedostatek mikroživin. Jedná se zejména o vápník, draslík, hořčík a sodík. Pokud chcete zamezit vzniku křečí v lýtkách, nepůjde to bez pestré stravy.  

Příčiny nedostatku minerálních látek

Nejběžnější příčinou je strava chudá na uvedené minerály. Ztrátu podporuje také užíváni diuretik. Minerální ztráty jdou ruku v ruce s intenzivními tréninky a zvýšeným pocením. I silový trénink klade vysoké nároky na uvedené minerály, jelikož je svaly potřebují ke své práci. Proto mají sportovci obecně mnohem vyšší nároky nejen na minerály, ale i stopové prvky a vitaminy. 

Hořčík se podílí na více než 300 biochemických pochodech v těle

Co byste měli baštit

Doporučená dávka je určená legislativou a rozhodně neodpovídá skutečným potřebám jednotlivce. O tom, kolik minerálů potřebujete, rozhoduje věk, fyzická aktivita, stav trávící soustavy, schopnost vstřebávání atd. Americký Department of Agriculture doporučuje denně doplnit draslík v obsahu 4,700 miligramů denně. Mezi potraviny bohaté na draslík patří sladké brambory, rajčata, sója, jogurty, tuňák nebo avokádo. Příjem vápníku by se měl rovnat 1000 miligramů denně. Dobrým zdrojem vápníku jsou sardinky, sója, listová zelenina a mléčné výrobky. Minimální dávka hořčíku by měla být 420 mg denně. Potraviny s vysokým obsahem hořčíku zahrnují ořechy (zejména mandle), luštěniny, droždí, listová zelenina, celá zrna, hořká čokoláda nebo banány. 

Riskujete poškození nervů

Pro rovnováhu vápníku a fosforu potřebujeme i vitamin D. Nedostatek déčka způsobuje svalovou slabost a křeče. Další vitamíny a minerály, které mohou být deficitní, jsou vitamin E, vitaminy B-1, B-7 a selen. Nedostatek těchto vitaminů a minerálů může vést až poškození nervů. Periferní neuropatie - poškození nervů - vede ke svalové slabosti a křečím v nohou.

Nezapomeň na pitný režim

Tekutiny jsou rozpouštědlem a přenašečem. Dehydratace je jednou u příčin, proč se vám z zničehonic zkroutí noha za obrovských bolestí. Jaké doplňky stravy užívat, abyste nesáhli vedle? O tom bude další článek. Čekuj stránky, protože mezi doplňky existují diametrální rozdíly. 

Líbí se ti tento článek? Doporuč ho ostatním

Umíš si postavit jídelníček?