18 důvodů, proč užívat omega -3 mastné kyseliny

29.01.2017

Omega-3 mastné kyseliny (nejdůležitější EPA a DHA) jsou esenciální mastné kyseliny nezbytné pro lidské zdraví, které si tělo nedokáže vytvořit, proto je musíme přijímat stravou.

Mají klíčový význam pro správnou činnost mozku, růst a vývoj, mohou snižovat riziko kardiovaskulárních chorob, vynikají protizánětlivými účinky a mohou snižovat riziko vzniku chronických chorob, jako je artritida a zhoubné nádory.

Naše strava obsahuje nadbytek omega -6, což způsobuje zvýšenou zánětlivost v těle

Naše strava obsahuje nadbytek omega-6 mastných kyselin, z nichž některé provokují vznik zánětů, naopak omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivý účinek. Poměr omega-6/omega-3 mastných kyselin je v naší stravě přibližně 20:1, optimální poměr je však 2:1. Je tedy jasné, že tento nepoměr se podílí na rozvoji civilizačních chorob v posledních desetiletích, jako jsou nemoci srdce a cév, autoimunitní choroby, artritidy, alergie, zhoubné nádory apod. Většina omega-6 MK stimuluje zánětlivé reakce. Při podávání omega-3 MK se hladina zánětlivých markerů snižuje.

Co všechno omega - 3 umí?

1. Bojují proti depresi a úzkostem

Deprese je jedním z nejčastějších duševních poruch na světě. Mezi příznaky patří smutek, letargie a obecná ztráta zájmu v životě. Úzkost je také velmi časté onemocnění a je charakterizována konstantní starostlivostí a nervozitou. Studie prokázaly, že lidé, kteří konzumují pravidelně omega-3, mají nižší riziko vzniku deprese.

Existují tři typy omega-3 mastných kyselin: ALA, EPA a DHA. Z těchto tří je EPA nejlepším bojovníkem proti depresi. Bylo zjištěno, že EPA je stejně účinná proti depresi jako léčivo Prozac.

2. Starají se o zdraví očí

DHA, což je typ omega-3, je hlavní konstrukční složkou mozku a sítnice oka. Když nemáme dostatek DHA, mohou vzniknout problémy se zrakem. Je zajímavé, že dostatek omega-3 se spojuje s nižším rizikem makulární degenerace, což je jedna z předních světových příčin trvalého poškození a slepoty oka.

3. Podporují zdraví mozku v průběhu těhotenství a raného života

Omega-3 jsou důležité pro růst a vývoj mozku u dětí. DHA představuje 40 % polynenasycených mastných kyselin v mozku a 60 % v sítnici oka. Proto není žádným překvapením, že kojenci dokrmovaní DHA, mají lepší zrak než kojenci nedokrmovaní.

Dostatek omega-3 MK v průběhu těhotenství znamenaná řadu výhod pro dítě:

  • Vyšší inteligenci.
  • Lepší komunikaci a sociální dovednosti.
  • Méně problémů s chováním.
  • Snížené riziko opožděného vývoje.
  • Snížené riziko vzniku ADHD, autismu a mozkové obrny.

4. Snižují rizikové faktory pro vznik onemocnění srdce

Infarkty a mrtvice jsou přední příčiny úmrtí ve světě. Bylo prokázáno, že omega-3 mastné kyseliny pomáhají udržet zdraví srdce tím, že:

  • Mohou výrazně snížit triglyceridy v krvi o 15-30 % .
  • Snižují krevní tlak.
  • Zvyšují HDL cholesterol.
  • Zabraňují shlukování krevních destiček. To pomáhá zabránit tvorbě škodlivých krevních sraženin.
  • Zabraňují vzniku plátů v cévách: Tím, že udržují tepny hladké a bez poškození, pomáhají zabránit vzniku plaku, který způsobuje ztvrdnutí tepen.
  • Snižují produkci některých látek uvolňovaných v průběhu zánětlivého procesu.
  • Snižují LDL cholesterol.

5. Snižují příznaky ADHD u dětí

Deficit pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) je behaviorální porucha charakterizovaná nepozorností, hyperaktivitou a impulzivitou.

Některé studie zjistily, že děti s ADHD mají nižší hladinu omega-3 MK ve srovnání se zdravými vrstevníky. A co víc, četné studie prokázaly, že omega-3 doplňky mohou skutečně zmírnit příznaky ADHD. Pomáhají zlepšit nepozornost a schopnost dokončit úkoly. Také snižují hyperaktivitu, impulzivnost, neklid a agresi.

6. Omega-3 mastné kyseliny mohou snížit symptomy metabolického syndromu

Metabolický syndrom zahrnuje centrální obezitu (břišní tuk), vysoký krevní tlak, inzulinovou rezistenci, vysokou hladinu triglyceridů a nízkou hladinu HDL.

Metabolický syndrom navíc zvyšuje riziko vzniku mnoha dalších nemocí. Patří mezi ně srdečních onemocnění a cukrovka.

Omega-3 mohou snížit inzulínovou rezistenci a zánět a eliminovat rizikové faktory onemocnění srdce u osob s metabolickým syndromem.

7. Omega-3 mastné kyseliny dokáží bojovat se zánětem

Ačkoliv je zánět vnímán jako něco špatného, ve skutečnosti se jedná o obranný mechanismus organismu. Vznik zánětu představuje boj např. s infekcí. Problém nastává v okamžiku, kdy zánět přetrvává po dlouhou dobu, a to i bez infekce nebo poranění. Tento jev se nazývá chronický (dlouhodobý) zánět. Je známo, že dlouhodobý zánět může přispět k chronickým onemocněním západního světa, včetně srdečních onemocnění a rakoviny. Omega-3 MK mohou snižovat produkci molekul a látek spojených se zánětem, jako jsou například zánětlivé cytokiny, eikosanoidy .

8. Omega-3 mastné kyseliny dokáží bojovat s autoimunitními chorobami

Při autoimunitním onemocnění se vlastní imunitní systém začne obracet proti svému hostiteli. Diabetes typu 1 je ukázkovým příkladem, kdy imunitní systém napadá buňky produkující inzulín ve slinivce břišní. Omega-3 mastné kyseliny mohou přispět k boji proti některým z těchto onemocnění a obzvláště v raném věku.

Studie ukazují, že dostatek omega-3 během prvního roku života znamená snížené riziko mnoha autoimunitních onemocnění, včetně diabetu typu 1, autoimunitního diabetes u dospělých a roztroušené sklerózy.

Je také prokázáno, že Omega-3 mastné kyseliny pomáhají při léčbě lupus, revmatoidní artritidě, ulcerózní kolitidě, Crohnově chorobě a psoriáze.

9. Omega-3 mastné kyseliny mohou zklidnit duševní poruchy

Nízké hladiny omega-3 byly zaznamenány u lidí s psychickými poruchami.

Studie ukázaly, že omega-3 mohou snížit četnost změny nálady a relapsů u lidí, a to jak u schizofrenie, tak i bipolární poruchy. Omega-3 mohu také snížit násilné chování.

10. Omega-3 mastné kyseliny pomáhají bojovat s neurodegenerativním onemocněním

Pokles mozkové funkce je jedním z nevyhnutelných důsledků stárnutí. Několik studií ukázalo, že vyšší příjem omega-3 pomáhá snižovat slabomyslnost a snižuje riziko Alzheimerovy choroby.

Navíc, jedna studie zjistila, že lidé, kteří jedí tučné ryby, mají více šedé hmoty v mozku. To je mozková tkáň, která zpracovává informace, vzpomínky a emoce.

11. Mohou pomoci předejít rakovině

Rakovina je jednou z hlavních příčin úmrtí v západním světě. Studie ukázaly, že lidé, kteří konzumují více omega-3 MK, mají až o 55 % nižší riziko rakoviny tlustého střeva.

Navíc, spotřeba omega-3 je spojena se sníženým rizikem rakoviny prostaty u mužů a rakoviny prsu u žen.

12. Pomáhají snížit astma u dětí

Astma je chronické onemocnění plic s příznaky, jako je kašel, dušnost a sípání.

Těžké astmatické záchvaty mohou být velmi nebezpečné. Jsou způsobeny zánětem a otokem v dýchacích cestách a v plicích. A co víc, lidí s astmatem neustále přibývá.

13. Snižují obsah tuku v játrech

Nealkoholické onemocnění ztučnění jater (NAFLD) je častější, než si myslíte. Souvisí s epidemií obezity a je nyní nejčastější příčinou chronického onemocnění jater v západním světě.

Bylo prokázáno, že doplňování omega-3 mastných kyselin vede ke snížení jaterního tuku a zánětu u lidí s tímto onemocněním.

14. Pomáhají zlepšit zdraví kostí a kloubů

Osteoporóza a artritida jsou dvě běžné poruchy, které mají vliv na kosterní systém. Studie ukazují, že omega-3 MK mohou zlepšit pevnost kostí tím, že zvyšují množství vápníku v kostech. To by mělo vést ke snížení rizika osteoporózy. Omega-3 mohou také pomoci s artritidou. Pacienti užívající omega-3 doplňky vykazují nižší bolesti kloubů a zvýšenou pevnost přilnavosti.

15. Mohou zmírnit menstruační bolesti

Menstruační bolesti se objevují ve spodní části břicha a pánve a často vystřelují do dolní části zad a stehna. Některé studie opakovaně prokázaly, že ženy, které konzumují více omega-3, mají mírnější menstruační bolesti.

Jedna studie dokonce zjistila, že doplněk omega-3 byl účinnější, než Ibuprofen.

16. Pomáhají zlepšit spánek

Dobrý spánek je jedním ze základů optimálního zdraví. Studie ukazují, že nedostatek spánku je spojen s mnoha chorobami, včetně obezity, diabetu a depresí. Nízké hladiny omega-3 jsou spojeny s problémy se spánkem u dětí a obstrukční spánkové apnoe u dospělých.

Nízké hladiny DHA byly rovněž spojeny s nižší úrovní hormonu melatoninu, který nám pomáhá usnout.

17. Jsou dobré pro pokožku

DHA je konstrukčním prvkem kůže. Je odpovědná za zdraví buněčných membrán, které tvoří velkou část kůže. Zdravá buněčná membrána je měkká, vlhká, pružná a bez vrásek na kůži. EPA také prospívá pokožce několika způsoby:

  • Řízením produkce mazu v kůži.
  • Řídí hydrataci pokožky.
  • Prevencí hyperkeratózy vlasových folikulů.
  • Zabraňuje předčasnému stárnutí kůže.
  • Prevencí akné.
  • Omega-3 mohou také chránit kůži před poškozením sluncem. EPA pomáhá blokovat uvolňování látek, které " požírají" kolagen v kůži po slunění.

18. Umocňují stavbu svalové hmoty

Omega 3 mastné kyseliny podporují budování svalů tím, že zlepšují integritu svalových vláken a zvyšují citlivost na inzulin. Protizánětlivé účinky snižují poškození svalů a jejich bolest, zvýšený průtok krve pak přivádí do svalů více živin.

Omega-3 mastné kyseliny získáme především z tučných ryb a z korýšů. Ideální je konzumace minimálně 2x týdně. Pokud nechcete, nebo nemůžete jíst hodně tučných ryb, pak sáhněte po doplňku stravy s obsahem omega-3 MK nebo rybím oleji.

Zdroj: www.authoritynutrition.com

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Nevíš, jak sestavit jídelníček?